
Vuoristoradat käyttävät erityistä rasvaa pyörissään ja kiskoillaan, jonka on pysyttävä liukkaana sateessa, polttavassa auringonpaisteessa ja yli 50°C:n lämpötilavaihteluissa, mutta se ei saa koskaan muuttua niin liukkaaksi, että se vaikuttaa jarrutusturvallisuuteen. Yksittäisen vuoristoradan junan pyörien laakerit voivat kokea yli 4G:n voimia silmukoiden ja mutkien aikana, mikä vaatii voiteluaineita, jotka ovat riittävän kestäviä suojaamaan metallia paineessa, joka vastaa norsun seisomista kolikon päällä. Huoltohenkilöstö lisää tuoretta rasvaa satoihin pyöräkokoonpanoihin joka ikinen päivä vilkkaissa teemapuistoissa, koska kuivunut voiteluaine aiheuttaa tuon erottuvan kirkuvan äänen, jonka matkustajat joskus kuulevat. Nykyaikaiset vuoristoradarasvat käyttävät synteettisiä koostumuksia tarttuvuutta parantavien aineiden kanssa – tahmeiden lisäaineiden, jotka saavat rasvan tarttumaan nopeasti pyöriviin pyöriin silloinkin, kun keskipakovoima yrittää sinkoa sitä pois yli 160 km/h nopeuksissa.