
Kaupallisen suihkumoottorin öljyn on kestettävä yli 200°C lämpötiloja kiertäessään laakereissa, jotka pyörivät yli 10 000 kierrosta minuutissa, samalla kun ulkoilman lämpötila on -56°C matkalentokorkeuudessa. Nämä synteettiset öljyt toimivat suljetussa järjestelmässä, joka jatkuvasti suodattaa ja kierrättää samaa öljyä useiden tuntien lentojen ajan, toisin kuin autojen moottorit, jotka yksinkertaisesti varastoivat öljyä pohjapannussa. Tyypillinen suihkumoottori sisältää vain noin 19-30 litraa öljyä, vaikka se on huomattavasti tehokkaampi kuin mikään automoottori, sillä öljyä hallitaan ja jäähdytetään erittäin huolellisesti lämmönvaihtimien avulla. Jos öljyjärjestelmä pettää lennon aikana, moottori on sammutettava välittömästi, sillä laakerit jumiutuisivat sekunneissa äärimmäisen kitkan ja kuumuuden vuoksi.