Maatalouskoneiden voiteluaineiden tekninen paradoksi

Maatalous- ja metsäkoneiden voiteluaineet
Tässä kiehtova tekninen paradoksi: nykyaikaiset traktorit käyttävät usein yhtä ainutta voiteluainetta moottorissaan, vaihteistossaan, hydrauliikassaan JA märissä jarruissaan. Mutta hetkinen – jarrut tarvitsevat kitkaa toimiakseen, kun taas moottoreissa ja vaihteistoissa kitka pitää minimoida. Miten yksi neste voi tehdä molemmat? Vastaus piilee hienostuneessa lisäainekemiassa. STOU-nesteet (Super Tractor Oil Universal) sisältävät kitkamodifioijia, jotka käyttäytyvät eri tavoin erilaisissa olosuhteissa. Suurinopeuksisissa, korkeapaineisissa moottori- ja vaihteistoympäristöissä ne muodostavat suojaavia kalvoja, jotka vähentävät kulumista. Mutta märissä jarrujärjestelmissä, joissa jarrulevyt kytkeytyvät matalammilla nopeuksilla, lisäaineet mahdollistavat kontrolloidut kitkakertoimet, jotka tekevät tehokkaasta jarrutuksesta mahdollista. Tämä ei ole aina ollut mahdollista. Vanhemmat traktorit vaativat erilliset nesteet jokaiselle järjestelmälle, mikä teki huollosta monimutkaista ja kallista. Läpimurto tapahtui, kun kemistit oppivat tasapainottamaan kulumisenestosinkkiyhdisteitä orgaanisten kitkamodifioijien kanssa luoden nesteitä, jotka pystyivät sopeutumaan useisiin mekaanisiin ympäristöihin samanaikaisesti. Nykyaikaiset integroidut voiteluaineet kuten Super Tractor 10w40 on muotoiltu juuri tähän monijärjestelmäyhteensopivuuteen laajalla lämpötila-alueella.