Kitkanmuokkaajat vaikuttavat vaihtotuntumaan enemmän kuin viskositeetti automaateissa

Monet kuljettajat olettavat, että vain viskositeetti vaikuttaa automaattien vaihtotuntumaan. Todellisuudessa kitkanmuokkaajat määrittelevät kytkimen käyttäytymisen jokaisessa liukutapahtumassa. Pienien määrien yhteensopimattomien nesteiden sekoittaminen voi muuttaa kitkakäyrää, aiheuttaen viivästynyttä kytkentää, tärinää tai kovia vaihtoja huollon jälkeen. Viskositeetilla on merkitystä, mutta vain ohjausjärjestelmän suunnittelualueella. Kylmäkäynnistyksissä staattinen kitka kasvaa, mikä hämmentää itseoppivaa vaihtologiikkaa (adaptiivinen) talvella. Hellävarainen ajo aluksi lämmittää osat nopeammin kuin tyhjäkäynti, parantaen kytkennän vakautta. Käytetyn öljyn analyysi (laboratoriotutkimus) voi vahvistaa hapettumisen, leikkautumisen ja lisäaineiden menetyksen. Valitse neste, jolla on vakaa kitka ja oikea yhteensopivuus, kuten Multi Vehicle ATF (TYPE T-IV).