Tässä on jotain, mitä useimmat ihmiset eivät tiedä jarrunesteestä: se on hygroskooppista, mikä tarkoittaa, että se aktiivisesti imee kosteutta ilmasta jarrujen letkujen mikroskooppisten huokosten kautta. Vain kahden vuoden kuluessa jarruneste voi imeä jopa 3-4 % vesipitoisuutta, ja tällä on dramaattinen vaikutus suorituskykyyn.
Tuore jarruneste saattaa kiehua 230 °C:ssa, mutta 3,7 %:n vesikontaminaatiolla saman nesteen kiehumispiste voi syöksyä vain 155 °C:een. Siksi kansainväliset standardit määrittävät sekä "Equilibrium Reflux Boiling Pointin" (ERBP) kuivalle nesteelle että "Wet Equilibrium Reflux Boiling Pointin" (WERBP) kosteuden imeytymisen jälkeen.
Tämä kosteuden imeytyminen on myös syy siihen, miksi jarruneste tummenee ajan myötä ja miksi se vaatii vaihtoa, vaikka se "näyttäisi hyvältä". Vesi ei vain laske kiehumispisteitä – se myös nopeuttaa jarrukomponenttien sisäistä korroosiota ja voi johtaa höyrylukittumiseen voimakkaan jarrutuksen aikana.
Nykyaikaiset formulaatiot, kuten DOT 4, on suunniteltu ylittämään sekä kuivat että märät kiehumispistevaatimukset, ylläpitäen turvallisempia marginaaleja, vaikka kosteutta väistämättä kertyy.
