Piilevät syyt kitkalukon naputukseen pohjoismaisessa käytössä

Monet kuljettajat syyttävät kylmää perämelusta, mutta lisäaineet ovat merkittäviä. Kitkalukon kytkimet tarvitsevat tarkan kitkakäyrän (pehmeän kytkeytymisen) välttääkseen naputuksen. Liikaa kitkalisäainetta voi vähentää vääntömomentin jakautumista (lukitusvoimaa) ja lisätä lämpöä. Pohjoismaisessa käytössä lyhyet ajomatkat pitävät kotelot viileänä ja kosteuden loukussa. Emulgoitu vesi (öljyyn sekoittunut) näyttää usein hyvältä mittatikussa, mutta syövyttää laakereita. Tarkista akselin hengitysventtiilit loskan jälkeen ja puhdista ne ennen pitkiä ajoja. Uudet kytkinpaketit saattavat tarvita kevyttä kahdeksikkoa pintojen asettamiseksi. Vältä erilaisten lisäainepakettien sekoittamista ilman täydellistä tyhjennystä ja huuhtelua. Seuraa ylipääsypainetta (alkuluiston voimaa) muutosten jälkeen, ei vain vuotoja tai lämpötilaa. Sopivan kitkatasapainon ja suojan saavuttamiseksi, katso 75w140 LS GL-5.