Miksi yhteissumppupyörät tarvitsevat erityistä 4T-öljyä: 4T SAE 10w30

Harva motoristi ymmärtää, että monissa moottoripyörissä käytetään yhteistä öljyallasta: moottori, vaihteisto ja märkäkytkin käyttävät samaa öljyä. Vaihdepaketit aiheuttavat voimakasta mekaanista leikkausta, joka voi hajottaa viskositeetin parantajia, kun taas kytkin vaatii vakaata kitkaprofiilia välttääkseen liukumisen ja ollakseen silti progressiivinen. Lyhyet pohjoismaiset ajot ja kostea säilytys lisäävät toista rasitusta: tiivistynyt kosteus ja jonkin verran polttoaineen laimenemista, mikä voi heikentää kalvon lujuutta ja häiritä kytkimen tuntumaa, jos öljynvaihdot jäävät väliin. Näiden yhdistettyjen vaatimusten vuoksi käytetään erityisvalmistetta, kuten 4T SAE 10w30 matkustajauton öljyn sijaan.